Most Popular Videos Featured On KDKA.com
Dec 22, 2009 9:42 pm US/Eastern
Coffee, Tea Linked To Lower Risk Of Diabetes
PITTSBURGH (KDKA) ―
If you must wake up with coffee in your cup, it may not necessarily be a bad thing.
An analysis of 18 studies with a total of 450,000 participants is published in the Archives of Internal Medicine.
It shows coffee and tea drinkers are less likely to develop Type 2 Diabetes.
"We've seen this link in prior studies. There does appear to be some benefits from coffee and tea in terms of lowering your risk of diabetes," Dr. Marc Itskowitz, of Allegheny General Hospital, said.
People drinking three to four cups a day have a 25 percent lower risk of Type 2 Diabetes compared to people drinking less than two cups.
And it doesn't matter if it's caffeinated or not.
"There's probably some other chemical that improves insulin sensitivity and therefore reduces the risk for diabetes," Itskowitz said.
While coffee and tea may reduce your risk of this condition where the body doesn't respond when it comes to processing sugar and carbohydrates, that doesn't mean you should start drinking these beverages if you don't or that excess is okay.
"We see caffeine withdrawal headaches, elevated blood pressure readings, irritability," Itskowitz adds. "I think though this is reassurance for people who consume moderate amounts of coffee that it's okay to continue."
(© MMX, CBS Broadcasting Inc. All Rights Reserved.)
Comments